lauantai 13. syyskuuta 2014

Raiatea, Tahaa, Bora-Bora

02.09.2014 Lähdettiin Moorealta kohti Raiateaa. Matka alkoi hienosti kohtuu reippaassa täysmyötäisessä tuulessa ja päästiinkin pelkän reivatun genuan kanssa yli 6knots vauhtia. Yritettiin myös testata uusia kalastusvälineitämme, mutta ei saatu kuin jotain roskaa koukkuun... Illan tultua alkoi tuuli tyyntyä, väliin kovia puuskia tarjoten. Tietenkin vielä mukana tuli tuulen suunnan vaihtelut jatkuvasti, siis yö oli surkea unellisesti ja purjehduksellisesti. Raiatealle kuitenkin päästiin aamulla klo 10.00 kulmilla ja ankkuri laskettiin Faaroan lahdukkaan n.20m veteen. Lahdella oli vain yksi vene meidän lisäksemme ja se oli tuttumme sy Lady twin. He tulivatkin pian meitä moikkaamaan ja ilmoittivat että yöksi lupailtu yli 40knots tuulia ja ovat itse siirtymässä suojaisampaan paikkaan. Päätimme tehdä samoin ja n.30min levättyämme ankkurin varassa olikin taas kiva aamutreeni kiskoa käsin ankkuri ylös. Vaihdoimme ankkurissa olon poikkeuksellisesti marinaan(satamaan), koska sellainen ihme kuin ilmainen satama löytyy Ranskan polynesiasta ja kaiken lisäksi matkaa kylän keskustaan siitä on n.50metriä. Satamassa vietimme kolme yötä ja tuttuja veneitä ehdimme siellä nähdä neljä, vaikka paikkoja satamassa on n.7-8kpl. Ehkä voikin päätellä että näillä kulmilla ei veneitä enään hirveitä määriä seilaa ja nekin jotka seilaa ovat 90% samaa reittiä menossa. Raiatealla käytiin myös pienellä mäen nyppylällä ottamassa muutamat kuvat. Ehkä ne kuvatkin tänne joskus eksyy...

Raiatealta siirryttiin Tahaalle n.10nm ja vietettiin yksi yö ankkurissa eikä maissa edes tullut käytyä. Tahaalta Bora-Boralle 27nm purjehdittiin sy Lady twinin kanssa "kilpaa" ja Homeless tietysti voitti puolen tunnin varaslähdön turvin. Perille päästyään Lady twin kutsuikin jo radiolla meidät valmiiseen pöytään syömään voittomme kunniaksi. Ensimmäinen yö Bora-Boralla vietettiin Toopua saaren länsipuolella alle 10m vesissä. Seuraavana päivänä satoi vettä jatkuvasti ja päätimmekin ajella moottorilla pääsaaren kulmille ja laskimmekin ankkurin Maikai marinan lähistölle 20m veteen. Kaupat ja muut palvelut taas kivenheiton päässä. Pari yötä vietettyämme palvelujen ääressä lähdimme käymään saaren itäpuolella  jonne johtaa kohtuu matala reitti. Sy Lady twin ajeli tiukasti perässämme 2.4 metrin syväyksensä kanssa ja olimmekin ahkeraan radion välityksellä yhteydessä mitä meidän mittarimme syvyyksistä kertoi. Perille päästyämme Homeless jäi ankkuriin noin 2metrin uskomattoman kirkkaaseen veteen. Mitään snorklauksen kannalta kiinnostavaa ei ankkuripaikaltamme löytynyt vain valkoista hiekkaa... Vietimme taas ankkurissa muutaman yön ja palasimme palvelujen äärelle pääsaarelle. Tarvitsemme ennen seuraavaa purjehdustamme hieman diesel ja vesi täydennyksiä. Seuraavaksi matkamme suuntautuu kohti Samoaa (ei Amerikan Samoalle) ja matkaa sinne n.1200nm. Sääikkunaa olemme jo hetken aikaa odotelleet ja ehkä ensi viikolla sellainen voisi löytyäkin.

kuva on Moorealta, ei siis oikeastaan kuulu tähän kohtaan