tiistai 24. helmikuuta 2015

Great Barrier island

19.02.2015 pääsimme vihdoin lähtemään Coromandelilta kohti Great Barrierin saarta. Matkaa n.40nm. Pääsimme ajoittain mukavasti pelkin purjein, mutta välillä jouduimme auttamaan koneella.  Matkalla näimme paljon sinisiä pieniä pingviinejä sekä haita. Saatiin myös saaliiksi Kingfish, joka myöhemmin paistettiin.
Tämä saari antaa suojaa Haurakin lahdelle, jonka vuoksi kapteeni James Cook nimesi sen Great Barrieriksi vuonna 1769. Great Barrierin saarella asuu n. 800 ihmistä.
Kuparia täältä löydettiin v.1841, kultaa ja hopeaa v.1890. Whangaparaparalta löytyy myös Uuden-Seelannin viimeisen valaanpyyntilaitoksen rauniot, joilla myös kävimme tutustumassa(emme kyllä olisi tunnistaneet valaanpyyntilaitoksen raunioiksi jos emme olisi sitä etukäteen tienneet).
Vajaan kymmenen tunnin purjehduksen jälkeen laskimme ankkurimme Whangaparaparan lahteen. Seuraavana aamuna lähdimme reippaina katselemaan paikkoja. Täällä on todella monia erilaisia vaellusreittejä mistä valita. Nyt tosin monet reitit olivat suljettu vuoden 2014 kesäkuun myrskytuhojen vuoksi. No me valitsimme omanlaisen reitin ja teimme 4tunnin retken kukkuloille. Kävelyn jälkeen oli mukava peseytyä pienellä vesiputouksella (vesi oli kylmäääää!!)
Toisena päivänä teimme vielä pidemmän patikoinnin ja kävimme kuumavesilähteellä pulikoimassa. Vesi saattaa olla todella kuumaa ja siinä voi pahimmassa tapauksessa polttaa itsensä. Meidän siellä pulikoidessa vesi oli hyvin lämmintä mutta ei polttavaa. Ei kuitenkaan hirveän pitkään jaksettu siellä lillua..
Kolmantena päivänä siirryimme Port Fitzroyn ankkurilahteen, josta käsin teimme koko päivän patikoinnin Hobsonin vuorelle. Se on Great Barrierin saaren korkein vuori, 621m. Huipulla oli mukava istuskella ja syödä eväitä. Matka sinne oli melko haastava. Jouduimme ylittämään moneen kertaan jokia(ei siltaa), kiipeämään jyrkkiä rinteitä ja viimeisen puoli tuntia kiipesimme ziljoona porrasta, jotka johtivat huipulle. Kaiken kaikkiaan ihana kokemus ja kauniit maisemat! Olimme kyllä väsyneitä päästyämme takaisin veneelle.
Great Barrierin saari on todellakin näkemisen ja kokemisen arvoinen. Ihana luonto ja paljon erilaisia lintuja (joista yritimme saada kuvia...huonolla menestyksellä).
24.02.2015 lähdimme vesisateessa purjehtimaan kohti Whangareitä (matkaa n.50nm), jossa nyt lillumme ankkurissa.
Tämäkö entinen valaankäsittelylaitos?
Oli paikalla kuitenkin yksi valaan pääkallo n.2m korkea
Hylättyjä veneitäkin löytyi.
 Ihmettelemme suuresti miten paikka kartoissa ilmoitetaan nähtävyydeksi
Kengänpohjien desinfiointi ennen kauri metsään menoa
Näitä polkuja ei sateella halua kulkea
Virkistävä kylpy, lämmintä se ei ollut
Tässä altaassa kelpaa lillua. vesi +40astetta.
Sademies retkellä mt. Hobsonia kohti
Myrskyn tuhoja näkyi monin paikoin.
 Vettä oli tullut myrskyssä n.300mm 12tunnin aikana ja tuulta 70solmua

Kererū
Pied shag
Pakollinen auringonlasku kuva

1. Ihania väläyksiä retkestänne:-) Me tultiin eilen Providenciaan, ollaan muutamia päiviä ja aiotaan kävellä ympäristössä. Paikallinen agentti sanoi, että vain eurooppalaiset haluaa aina KÄVELLÄ.

2. So toll was ihr alles seht. Wir schauen Euro Fotos immer an. Sehr schön und so wissen wir wenigstens noch wie ihr ausseht.