sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Langkawi - Koh Samui scootterimatka

Scootterireissu Thaimaaseen:
Pirjo siis Mikon äiti oli pyytänyt meitä käymään koh Samuilla. Pirjo ja Pentti olivat siellä viettämässä synttäreitä. Pentillä oli 60v synttärit ja Suomesta oli mukana hänen lapsensa ja lapsenlapset.
Kun tuo koh Samui Thaimaassa on "vain"  reilun 550km päässä Langkawilta, niin päädyttiin että matka taittuu kyllä scootterilla. Kaverimme Tanya ja Jarrod innostuivat asiasta myös. Päädyttiin siihen että naiset menee julkisilla ja miesväki motskareilla. Tietenkin aina kisaillen onko julkiset nopeampi ratkaisu vai oma kyyti.
Langkawilta matka alkoi lautalla mantereen puolelle(taisi hinta olla reilu 10€ sis. scootterin ja 2henkeä). Mantereen puolella naiset lähti omille teilleen ja me suunnattiin rajanylityspaikalle. Rajan ylitys oli ihan lastenleikkiä ja paperihommat nopeita. Jokusen tunnin ajelun jälkeen saavuttiin Hat Yai:hin. Jarrodin kanssa hommattiin hotellihuoneet rautatieaseman kulmilta ja pian naiset ilmestyivätkin junalla  paikalle. Kaupungista löytyy muuten Homeless bar joka kannattaa ehdottomasti käydä testaamasaa. Hyvät burgerit todellakin.

Naiset olivat saaneet tarpeeksi junista ja päätyivät kokeilemaan bussia, nyt kohteena oli ferryterminaali josta pääsee koh Samuille (matkaa n.350km). Motskarireittimme vei pitkin Thaimaan itärannikkoa. Pääsimme lopulta ferryterminaalille muutamien kiemuroiden kautta. Tarkoituksemme oli että tarkastetaan vaan ferryaikataulut ja otetaan hotelli yöksi ja mennään aamulla koh Samuille. Toisin kävi, ferry oli juurikin sopivasti lähdössä tunnin päästä ja hypättiin kyytiin. Matka oli jälleen halpa n.10€ sis. scootterin ja 2henkeä. Pimeän jo tultua saavuttiin Samuille.  Ajeltiin vielä saaren toiselle puolelle josta napattiin halpa hostelli yhdeksi yöksi.  Päivän reissu oli kestänyt n. 14 tuntia ja tilannetta ei hirveästi helpottanut että minä (Mikko) olin ollut jo pari päivää kuumeessa, yli 38c°.

Seuraavana päivänä ajeltiin Pirjon ja Pentin hotellille. He olivat mukavassa hotellissa meren äärellä. He olivat jo aikaisemmin kertoneet että järkkäävät meille majoituksen Samuilla. Se mitä olivat meille järjestäneet olikin jo suurempi yllätys. Paikka oli hieno, varsinkin pienessä veneessä eläville(ehkä kelpaisi monelle muullekkin), KIITOS!

Koh Samuilla vietettiin viikko joka meni kyllä vauhdilla. Paluumatkalle naiset hommasivat suoraan matkat koh Samui - Satun josta pääsee lautalla Langkawille. Mostkareitti vei tällä kertaa moottoritietä pitkin Satuniin, päivälle tuli kilsoja reilu 500. Voi scootteri parkaa! Oltiin perillä jo ennen naisten bussia vaikka he lähtivätkin pikalautalla Samuilta. Heidän matkallaan taisi olla viisi bussin vaihtoa... Yö Satunissa ja siitä naiset hyppäsivät lauttaan ja Langkawille. Scootteria ei saa lauttaan Langkawilla, joten meidän täytyi ajaa Malesiaan kuola Perlisiin josta olimme matkamme aloittanutkin. Sieltä saimme autolautan buukattua ja pääsimme takaisin Langkawille.

Kokemuksen arvoinen keikka jonka tekisin vielä uudestaankin. Vielä kun olisi hieman isompi menopeli niin matka taittuisi kaksipäällä mukavasti.

Kuvia laitan myöhemmin. Tällä hetkellä ongelmia hitaan yhteyden kanssa.