Panamassa on nyt vierähtänyt viisi päivää ja aika on mennyt jälleen kerran vauhdilla. Maahantulomuodollisuudet tosiaan olivat yksinkertaiset. Ensin satamatoimistossa hoidettiin satamamuodollisuudet ja sen jälkeen mentiin leikkimökin kokoiseen koppiin jossa toimii Port Captain ja Immigration. Tuosta kopista saimme tarvittavat leimat papereihin. Sinne piti olla mukana kolmet kopiot passeista, veneen papereista ja miehistölistasta. Homma ei tosiaan meille maksanut mitään. Viisumia emme maahan tämän tiedon mukaan hommaa koska agenttimme kertoi että järjestelmää voi kyllä kiertää(viisumin hinta 105$/hlö). Cruising permit (purjehdus lupa) meidän on kuitenkin hommattava, agentti hoitaa sen asian Panama citystä. Luvalla hintaa kaikkine kuluineen n.1033$, alle 10m veneelle. Vaikka useissa lähteissä mainitaan että Panamaan tultaessa kannattaa ensin mennä Porvenieriin helpomman byrogratian kannalta niin tämä tieto ei pidä paikkaansa. Vai voiko tämän helpompaa maahantuloa olla kuin Shelter bayssä, aikaa kaikkien hommien hoitoon meni n.10min. Ilman agenttia asia voi olla hieman eri mutta silti helppo.
Keskiviikko iltana veneemme viereen ilmestyi mies ja nainen ihmettelemään venettämme ja lippuamme. Hetken juteltuamme kutsuimme heidät veneellemme, eivät tulleet. Sen sijaan että olisivat tulleet pieneen Homelessiin he kutsuivatkin meidät omalle veneelleen, joka osoittautui naapuriveneeksemme (46jalkainen urheilukalastusvene yhden hengen palkatulla miehistöllä). Iltaa istuessa veneen omistava Fabio kutsuikin meidät käymään Panama cityyn.
Emme tietenkään jättäneet tilaisuutta käyttämättä. Perjantaina 04.04.2014 aamulla hyppäsimme sataman bussiin joka vie Coloniin, matkassamme oli myös kalapaatin työntekijä, hän neuvoi meidät oikeaan bussiin että päätyisimme Panama cityyn. Neljän tunnin matkaamisen jälkeen olimmekin kaupungissa joka on jotain aivan muuta kuin Colon. Bussikyyti maksoi n.3$/hlö. Perille päästyämme vastassamme olikin jo Fabio ja suuntasimme hänen autolleen ja pienen kiertoajelun jälkeen syömään. Lounaaksi nautittiinkin todella herkulliset annokset alkupalojen kera. Sitten jatkoimme taas kaupunki kierrosta ja pysähdyimme kahvilaan jossa istuimmekin useamman tunnin ja sieltä suuntasimme illan hämärtyessä takaisin veneelle taxilla. (Koko päivän kustansi Fabio)
Hänet tulemme luultavasti vielä tapaamaan, kun pääsemme kanavan toiselle puolelle. Saimme nimittäin kutsun syömään maan parasta paellaa.
Emme tietenkään jättäneet tilaisuutta käyttämättä. Perjantaina 04.04.2014 aamulla hyppäsimme sataman bussiin joka vie Coloniin, matkassamme oli myös kalapaatin työntekijä, hän neuvoi meidät oikeaan bussiin että päätyisimme Panama cityyn. Neljän tunnin matkaamisen jälkeen olimmekin kaupungissa joka on jotain aivan muuta kuin Colon. Bussikyyti maksoi n.3$/hlö. Perille päästyämme vastassamme olikin jo Fabio ja suuntasimme hänen autolleen ja pienen kiertoajelun jälkeen syömään. Lounaaksi nautittiinkin todella herkulliset annokset alkupalojen kera. Sitten jatkoimme taas kaupunki kierrosta ja pysähdyimme kahvilaan jossa istuimmekin useamman tunnin ja sieltä suuntasimme illan hämärtyessä takaisin veneelle taxilla. (Koko päivän kustansi Fabio)
Hänet tulemme luultavasti vielä tapaamaan, kun pääsemme kanavan toiselle puolelle. Saimme nimittäin kutsun syömään maan parasta paellaa.
Lauantaina aamu alkoi jo ennen auringon nousua, Jonnu joogasi ja Mikko oli tuuliperäsimen kimpussa. Täällä ei oikein edes yöksi lämpötila tahdo laskea alle 30c° ja ilma on kosteaa. Päivisin on n.32-34c° ja silloin ei ole kiva tehdä hommia. Toki laminointihommat kovettuu vauhdilla, mutta ei sitä työskentely aikaakaan paljoa ole...
Niin ja meinasi unohtua että onhan täällä toinenkin suomalainen vene sy Escapadie ja vieläpä matkalla Australiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti