torstai 10. huhtikuuta 2014

Elämää Panamassa |||

Nyt on ensimmäinen kanavan läpikulku suoritettu. Kanavamatka sujui hienosti ja saimme kokemusta kanavasta. Nyt ei enään kanavatouhu edes oikein jännitä kun tietää mitä odottaa.

Pääsimme ensimmäisistä suluista läpi illan hämärtyessä ja kiinnityimme Gatun järvelle laivoille tarkoitettuun poijuun (se oli vähän kuin pyörivässä laiturissa kylkikiinnityksessä). Sulutus tapahtui niin että kaksi venettä oli kiinnitettyinä toisiinsa ja kolmesta sulusta mentiin läpi "nippuna". Myös yö poijussa vietettiin "nipussa", vasta aamulla veneet irroitettiin toisistaa. Olipa myös sattuma että molemmat veneet olivat Bavarioita 38 ja match 42. Seuraavana päivänä jatkoimme matkaa Tyynenmeren puoleisille suluille joita on myös kolme. Sulutukset hoidettiin taas "nippuna", mutta tällä kertaa olimme sulussa ensimmäisinä ja laiva takanamme. Suluissa alaspäin meno on huomattavan paljon helpompi kuin ylösnousu, vaikka ei sitä mitenkään vaikeaksi voi kyllä edes kuvailla. Sulkujen jälkeen "pilotti" eli advisor poistui pilottiveneeseen ja me nousimme paikalliseen veneeseen joka haki vuokra fenderit ja köydet pois. Jatkoimmekin sitten taksilla takaisin Shelter bayhin.

Meille tuo muiden auttaminen oli hieno kokemus, mutta myös saattoi kostautua kalliisti. Emme nimittäin ole ehtineet etsiä itsellemme köysimiehiä ja tuuliperäsimen lapa on pahasti vaiheessa(viimeistely vie aikaa). Meillä on kyllä kolme köysimiestä ehkä olemassa, mutta näillä kulmilla kaikki hommat on aina ehkä. Kun nuo veneen mittaus ja sulutusajat voivat muuttua niin on vaikea aina olla toisia auttamassa. No onneksi köysimiehetkin voi hommata rahalla.

Huomenna perjantaina on meidän sulutus, aikaa emme vielä tiedä se selviää vielä tänään.
Muutamissa suluissa on myös live kamerat joista voi seurata sulutuksen kulkua.
Osoitteesta http://www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html pääsee seuraamaan sulutuksen etenemistä. Ensimmäisenä on Gatun ja seuraavana sitten Tyynen puoleinen Miraflores. Ilmoitan tarkemmat tiedot ajoista kun selviää.

Eli nyt alkaa aikataulu selvitä, illan kulmilla ehkä siinä 03.00-04.00 suomenaikaa pääsemme ensimmäisiin sulkuihin. Paikallista aikaa siis siinä 17-18.00. Purjehtian ajassa siis silloin kuin aurinko alkaa laskemaan.

Joudumme ottamaan 3 ulkopuolista palkattua köysimiestä. Meille avustamaan lupautuneet olisivat saaneet varmuuden tulostaan vasta klo18.00 paikallista aikaa ja jos eivät olisi päässeet emme enään olisi kerenneet hommata miehistöä. Emme voi enään näin viimetingassa ottaa riskiä sen suhteen. Lähdemme ilmeisesti samaan aikaan yhden brittiläisen 49jalkaisen bavarian kanssa.

Se mitä Panaman kanavan ylitys nyt sitten kaikkinen kuluineen tulee maksamaan on meille selvinnyt. Se on 1593us$ sis.maahantulo muodollisuudet ja kanava maksut kaikkine kuluineen. Tämän lisäksi satama kulut n.300us$ ja köysimiehet 3x100us$ =300us$ siis ei ihan halpaa lystiä. Hommaa ei tietenkään helpota se että myös Galapagos on aivan järjettömän hintainen (ehkä kuitenkin alle 1000us$). Oma valintammehan tämä reissu on joten valitukset sikseen. Odotamme innolla Tyynellemerelle pääsyä.



Viivästyksiä tiedossa, aikataulu myöhästyy tämän hetken tiedon mukaan kaksi tunti!

Taas aikataulu muutoksia. Eli lähdemme alkuperäisen suunnitelmanmukaan. 



Tälläinen läjä köysiä ja fendereitä Homelessiin
Kaksi Bavariaa sulutuksessa
Homeless valmiina lähtöön

2 kommenttia:

  1. Hengessä ollaan mukana, vaikkei kamerakuvaa tällä onnettomalla nettiyhteydellä saadakaan. Nauttikaahan täysillä, on ehkä se ainut kerta elämässä sillä kanavalla!:-)
    T. Maiju ja Juha

    VastaaPoista
  2. Hurraa hurraa hurraa Homeless! Härmälän telakkaväki on hengessä mukana ja onnittelee sulutuksen läpimenosta! Suotuisia tuulia edelleen! Rami ja kmp

    VastaaPoista