perjantai 23. toukokuuta 2014

Galapagos ||

Aika Galapagoksella on vierähtänyt vauhdilla. Ollaan oltu ensi kertaa myös reissun aikana kipeinä, molemmilla vatsatautia... Päivät on menneet pieniä asioita hoidellessa, ja pitkiä kävelyretkiä tekien. Käytiin hitsauttamassa ankannokasta (keulataso) pettänyt sauma uusiksi, muutenkin tuon ankannokan olisi jo Ruotsin jälkeen voinut ruuvata pois turhana ja haitallisena varusteena. Aallot hakkaa siihen todella ikävästi, mutta kun siinä on meidän hyvä ankkuritelineemme. Olemme muuten koko reissumme pärjänneet pienellä 7.5kg bruce ankkurillamme ilman ongelmia, isompi CQR kopio on tällä hetkellä peräankkurinamme. Pyykkiä olemme pesettäneet pariin otteeseen, hinta pestynä, kuivattuna ja viikattuna 1.50$/kilo. Darwinin luonnonpuistossa ollaan muutaman kerran käyty ihailemassa jättimäisiä kilpikonnia sekä iguaaneja. Teimme myös retken Las Grietasille. Otimme venetaksin ja ajoimme erään hotellin rantaan, josta kävelimme muutaman kilometrin itse pääpaikalle. Paikka on jonkin sortin kalliosola, ja siellä on sade ja suolavesi sekoittuneena. Virkistävä ja kaunis paikka käydä pulahtamassa. Retken sinne voi tosiaan tehdä omatoimisesti, mutta myös järjestettyjä retkiä sinne tehdään hintaan 10-25$/per nenä. Omatoimi matkalle hintaa kertyy 1.20$ vesitaksi matkoista. Löysimme sattumalta myös erään laguunin jonka kävimme kiertämässä, se on kauttaaltaan mangrove puiden ympäröimä ja siellä sekoittuu makea ja suolainen merivesi.
Sunnuntaina 18.05.2014 lähdimme Isabellan saarelle pikaveneen kyydissä. Moottoriveneen kyytiä ei voi kyllä kehua nautinnolliseksi. Hirveää ryskettä, melua ja pomppimista. Perillä meitä odotti hostelli Tintotera jossa vietimme kaksi yötä. Olimme varanneet ohjelmaa kaikille päiville ja kävimmekin 16km vaelluksella tulivuorilla (Sierra Negra) ja snorklaamassa paikassa joka on kuin jostain toisesta maailmasta (Los Tuneles). Kuvat kertokoon näistä enemmän kun niitä saamme ladattua. Kaksi yötä hotellissa oli kyllä nautintoa, lomaa poissa veneeltä ja vettäkin tuli hanasta niin paljon kuin vain jaksoi valuttaa. Tapasimme hotellissa myös paljon mukavia reppureissaajia monista eri maista. Tiistaina palasimme takaisin Santa Cruzille ja pääsimme takaisin heiluvaan kotiimme.
Pakettireissun hinta oli 480$ kahdelta. Pakettiin kuului Isabellalla kolme päivää, kaksi yötä, retket, matkat ja ruuat. Isabellan saarelle matkatessa kannattaakin ottaa all inclusive paketti. Kuultiin naapuriveneilijöiltä että tuli huomattavasti kalliimmaksi tehdä omatoimimatka...
Täällä dieselin ja veden tankkaus ei hoidu ihan maailman yksinkertaisimmalla tavalla. Vesi haetaan kaupasta joko pienissä tai sitten 20litran pantillisessa kanisterissa,tai voi myös ottaa omat kanisterit ja hypätä taksiin ja hakea vettä "vesitehtaasta". Dieselin hankinta vaatii sitten yhteydenottoa agenttiin, ensin on saatava Port captainilta ostolupapaperit ja sitten joskus diesel toimitetaan veneelle. Paikalliset maksavat dieselistä n.1$/gallona. Meidän köyhien purjehtijoiden täytyy kuitenkin maksaa joku ihmeen kansainvälinen hinta joka on 6.10$/gallona. No kyllä se hinta silti reilusti alle Euroopan hintojen jää.

Kuvia Las Grietasilta

Matka Isabelan saarelle alkaa
Tälläiset pikaveneet kiitää saarilta toisille, parhaimmillaan 900hp voimin

Rantaelämää, paikallinen nukkuu palmun varjossa
Paikallinen bussi

Retki tulivuorille
Käveltiin 8km pätkä edes takaisin, siis yhteensä 16km
"Darwins toilet"
maasta löytyy vuorilla tällaisia reikiä, nämä hohkaavat usein lämpöä

Näkymät vuorilla ovat uskomattomia ja vaihtelevat todella paljon

Puolet matkasta taitettiin mutaisia polkuja pitkin
Kuvat eivät riitä kertomaan miltä vuorilla näyttää
jos haluat tietää sinun on itse matkustettava katsomaan

Los Tuneles
Los Tuneles on muodostunut laavan purkauksista
Paikat ovat sokkeloisia, ja muodostelmi on vedenalla todella paljon lisää
Veneen kapteenilta vaaditaan näillä kulmilla todellista ammattitaitoa ja paikkojen tietämystä
Pingviini tarkkailee kalliolla

Blue footed boobies
Päätä voi rapsuttaa näinkin
Opas puki pelastusliivit Jonnulle maihin noustessa:)
Merenalaisia tunneleita. Niitä oli paljon, kuvassa lyhyt n.2metriä pitkä.
Mikko hävitti pidempään tunneliin haiden sekaan räpylänsä.
Todella iso merikilpikonna
Kilpparin lounashetki
Voiko sinisempää kalaa olla?
Tarkkasilmäiset voivat löytää kuvasta merihevosen
Lisää pingviinejä

1. Kiitos ihanista kuvista, on siellä aika erilaista, kannatti varmasti mennä sitä kautta!:-)