maanantai 25. heinäkuuta 2016

Matka Uuteen-Kaledoniaan 17.07-26.07.2016

         17.07.2016 Lähdimme Town base marinasta klo08.30. Meitä oli laiturilla hyvästelemässä Pete ja Clem (ystävämme jotka tekivät myös sprayhoodin katon). Eväiksi meille vielä olivat tehneet suklaakakkua, nam.
Pari tuntia ajelimme Hatea- jokea merelle päin ja menimme uloskirjautumaan maasta Masden cove marinaan. Samalla tankkasimme vielä 10litraa dieseliä. Tullin kanssa oli sovittu treffit klo 13.00 ja Bruce tullista saapui hieman myöhässä.Annettakoon anteeksi kun viitsi tulla sunnuntaina töihin meidän takia. Moni muu vene oli lähdössä vasta maanantaina kovien kelien vuoksi. Paperihommat sujui muutamassa minuutissa ja olimme valmiit irroittamaan köydet noin klo 14.00. Olimme vihdoin aloittaneet matkamme varsinaisen osan. Tuulet oli kovia ja puuskissa tuntui että jotakin täytyy jo hajota, mutta kaikki kesti, niinkuin pitikin. Höykytys merellä oli aikamoista. Luvatut tuulet olivat luokkaa 35solmua +puuskat ja siltä kyllä tuntuikin. Kaksi ensimmäistä vuorokautta kuljimme pienen genuan kulman vetämänä. Olisimme oikeastaan voineet lähteä suoraan myrskyfokalla, kokoluokka sama.
Sitten tuulet tasaantuivat ja rauhoittuvat leppoisiksi +20solmua sivutuuliksi. Purjehdus oli taas nautinnollista hetken aikaa.
20.07.2016 Tuulet heikkenivät ja loppuivat lähes täysin. Siis moottorointia... Sitten tuulet kääntyivät vastaisiksi ja saimme myös vastavirrat mukaan. Alkuun puskettiin vain moottorilla vastaan, mutta sekään ei kannata dieselin kulutuksen takia. Meidän normaali dieselin kulutus on 0,5-1,0litraa tunnissa nopeuden ollessa 3-4,5kt.  Välillä menimme n.2kt vauhtia kulutuksen ollessa n.2litraa/tunti, tuhlausta ja mahdoton yhtälö saada diesel riittämään tuleviin kevyisiin tuuliin.  Yritimme myös kryssiä, mutta virtojen ja kevyen tuulen vuoksi nousukulma oli n.70astetta. Ei hyvä ei. Siispä koneella hitaasti puskien eteenpäin, taistellen virtoja vastaan ja toivoen niiden loppuvan.
Jos yrittää voi myös voittaa. Moniksi päiviksi oli luvattu aivan tyyntä, mutta onneksi aina lupaukset ei pidä paikkaansa. Myös virrat hellittivät ja pääsimme varsin upeissa keleissä viimeiset kaksi vuorokautta. Kone toki kävi paljon, mutta myös tuulet auttoivat meitä perille lähes loppumetreille saakka.
Kun olimme jo tulleet  Uutta-Caledoniaa suojaavan riutan sisäpuolella ja matkaa oli jäljellä enään n.5nm otimme yhteyttä radiolla satamaan. Satamasta vastattiin ja tarjottiin meille paikkaa. Menimme siis suoraan satamaan. Pääsimme hoitamaan pyykkekjä yms. Pyykit päätettiin pestä itse kun kuultiin että koneellinen maksaa n.12€. Onneksi satamassa vesi kuuluu hintaan ja pyykit peseytyy.. Yö satamassa meille kustantaa n.25€, toivottavasti yksi yö riittää.
Sisäänkirjaukset hoidettiin osittain jo satamakonttorissa, josta virkailija lähetteli lappuja tulliin yms.. Quaranteen tuli käymään veneellämme ja vei kaikki tuoreet vihannekset ja hedelmät...  Lisäksi sanottiin että jos tullia ei näy kahden tunnin kuluessa, niin ei tarvitse sen enempää odottaakaan, eivät normaalisti tule. Olimme maissa jo ennen klo.12.00 paikallista aikaa, ja silti sanottiin että Immigration täytyy hoitaa seuraavana päivänä, koska on jo liian myöhä, Ranska.....
Siis huomen aamuna menemme viimeistelemään sisäänkirjautumisemme ja lähdemme myös ankkuriin jonnekkin. Siis emme ole taaskaan netin ulottuvissa hetkeen...
Kiitos kaikille jotka ovat matkaamme jaksaneet seurata ja antaa säitä, sekä muutenkin olla meidän seuranamme. Olemme kyllä saaneet paljon iloa irti InReach messengeristämme.
Pete & Clem


Uuden-Seelannin valvontakone kävi meitä merellä vilkaisemassa

Auringolta suojautuminen maksimissaan

Veneessäkin voi jumpata

Hymykin jo irtoaa kun maata näkyvissä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti