sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

2013 Suomi

Tarinoita matkamme alusta. Pahoittelen kirjoitusvirheitä, johtuen vanhan systeemin käyttöjärjestelmästä... En niitä nytkään ole korjaillut, vain suoraan kopionut tekstit.

15.5.2013 Vene on valmiina vesille laskuun, muutamia hommia enään jäljellä ja niitä ehtii vielä myöhemminkin... 
No mutta kuljetus Reposaareen on tulossa kesäkuun alussa. Sitä tässä odotellaan.
20.5.2013 Veneelle on nyt kyyti tilattu. Vene on tarkoitus laskea vesille 06.06.2013.
Sitten odottaa muutama päivä varustelua ja matka voi alkaa... Lähtöpäivää ei kuitenkaan ole vielä lyöty lukkoon.

29.05.2013 Elämä jätesäkeissä.
Me ollaan nyt kodittomia, mutta meillä on Homeless.


8.06.2013 Reposaaressa.
Ollaan oltu Reposaaren vierasvenesatamassa torstaista lähtien. Hinta on 15€/vrk.
Aluksemme on lastattu niin että ennen Saksaa ei juuri täydennyksiä tarvita.
Maanantaina sään salliessa irroitamme köydet ja starttaamme.
Kuvia yritetään laittaa tulemaan kunhan opitaan käyttämään tätä tablettia.

14.06.2013 Ollaan turvallisesti Käringsundin satamassa, hinta vain 25€/vrk. Nyt päästiin netin 
ääreen taas pitkästä aikaa.
15.06.2013
Näitä päivityksiä tulee tässä varmaan nyt hiukan enemmänkin, kun ollaan varmaan tässä satamassa pidemmän aikaa. Meidän ihana BMW D7 ilmaisi eilen väsymyksensä ajaa avomeren aaltoja päin. Siispä tänään on laitettu tarjous pyyntöjä uudesta moottorista 14-21hp. 

Matkamme siis alkoi Reposaaresta josta menimme Kylmäpihlajan majakkasaarelle (15€), matka kesti n.10h.Aluksi oli tuulta ja sitten vain sadetta sekä sumua. Kylmäpihlaja oli nimensä mukainen karun kaunis paikka, siellä kasvoi tyrniä ja ruohosipulia kaikkialla. Olimme kaksi yötä siellä, kovan tuulen vuoksi.

Kylmäpihlajalta ajettiin koneella n.30NM Isokarille jossa oli ystävällisiä ihmisiä vastassa mutta ei oikein mitään palveluita. 10€/vrk.

Isokari- Ahvenanmaa väli päästiin navakassa etelätuulessa, matkaa oli reilu 40nm. Surffattiin pitkiä aikoja yli 7solmun vauhteja täysin purjein. Huiput oli 7.6solmua. Kun päästiin Ahvenanmaan edustalle ja matkaa oli sisäänajoväylälle n.2nm tuuli nousi äkisti ja suunta oli täysin vastainen. Vene kallistui rajusti ja taisi puomikin käydä jo merenpuolella maistamassa suolavettä, siitä se pitänyt vaan vene ampaisi takaisin pystyyn. Otimme ison pois ja jatkoimme pieneksi rullatulla keulapurjeella. Matka ei edistynyt oikein haluttuun suuntaan ja otimme koneen avuksi. Luovimme koneen ja pienen keulapurjeen kanssa n.0,5-1,5solmun vauhtia kohti Ahvenanmaata. Meidän oli tarkoitus mennä ankkuriin mutta kaikki ankkuripaikat ovat avoimia etelä tuulelle ja tuulta oli noin 15m/s joka myöhemmin saatiin illalla kuulla.Sen tarinan kerromme sitten joskus kun aika on kullannut muistot. No ankkuriin kun pääsimme oli aikaa kulunut lähdöstä 15h. Seuraavana päivänä ajettiin koneella Käringsundin satamaan, matka 20nm. Kun päästiin satamaan olimme olleet syömättä jo 24h. Täällä päästiin suihkuun ja syömään, kaikki taas hyvin. 
Fiilikset edelleen todella hyvät ja vene-elämä maistuu.


17.06.2013
Tänään otettiin vanha kone pois ja uutta Nanni kubota N2.14 konetta odotamme. Huomenna menemme käymään ruotsin risteilyllä joka on kaksi tuntia suunta. Risteily kuuluu sataman hintaan ja muutenkin palvelu on ollut loistavaa. Saatiin neuvoteltua satamasta hinta joka on ok, maksettiin viisi päivää ja saadaan olla niin kauan kuin tarvitsee että saadaan kaikki kuntoon.

20.06.2013
Homeless on saanut uuden moottorin. Kävimme hakemassa sen sataman omistajan lava-autolla, jonka saimme lainaan. Jos olisimme odottaneet moottorin tuloa tänne se olisi saapunut vasta maanantaina. Muutenkin Käringsundin sataman omistajaperhe on auttanut meitä todella paljon moottori asioissa. Olemme olleet tekemässä heidän kodin autotallissa uusia asennuskehikoita moottorille, ja isäntä Mats on hoitanut hitsaustyöt.
Kun nostimme veneeseen uutta moottoria oli moni kanssaveneilijä ihmeissään kun käänsimme veneen peräpojusta kylkikiinnitykseen köysien avulla. Kun vene oli kylkikiinnityksessä heilautimme puomin laiturin puolelle ja nostimme reilu sata kiloisen malmikasan kyytiin. 4x taljan kanssa pystyy hyvin kevyesti siirtelemään tuollaisia painoja. Huomenna tai joskus myöhemmin yritämme upottaa moottorin veneen sisuksiin. Pari pikku hitsaushommaa kuitenkin on tehtävä ensin.


Tänään tänne on alkanut tulla melko paljon veneitä, useampi saksalainen, suomalainen ja tietysti paljon ruotsalaisia. Jotkut on kyselleet että mitä tekemistä veneessä on jos ei tuule tai on satamassa, voin sanoa että tekemistä kyllä riittää ja elämä ei tylsäksi käy.

Täytyy vielä sen verran sanoa vene-elämästä että 27ft vene ei ole olleenkaan liian pieni pitkäänkään asusteluun. Olemme mahtuneet todella hyvin vaikka kumivene onkin vallannut, meidän keulapiikin. Osa lokeroista ja kaapeista on vielä tyhjillään joten paljon roinaa mahtuu vielä lisää. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti