keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Prickly bay, Grenada

Matka Barbadokselta alkoi hikisissä merkeissä.
Kun tullista päästiin mentiin veneelle nostettiin kumivene kannelle, käynnistettiin moottori.
Seuraavaksi keulapurjeen nostinköyden kiristys, ja siitä seurasikin yllätys. Vinssiä ei juuri tarvinnut käyttää kun nostinköysi pamahti poikki.
Oli ilmeisesti jo atlantin ylityksellä kulunut pahoin. Ihmetyksen aihe oli vain se että leikkausjälki oli melko siisti ja osassa joka on n.2m maston sisällä. Lisää siis tutkimusta vaaditaan mikä sen aiheutti. No mutta, siinä pieni pähkäily ja ei muutakun mastoon kiipeämään ja varanostin köysi paikoilleen. Mastoon piti kiivetä siksi että varanostin oli otettu alas Atlantin ylityksen aikana... Homma kävi kuitenkin nopeasti ja noin kymmenessä minuutissa olikin jo ankkuri ylhäällä ja matka alkanut. Siinä olikin purjehtian triathlon: ensin soudetaan vastatuuleen, sitten kiivetään mastoon ja lopuksi vedetään ankkuri ylös jossa 40m ketjua ulkona.
No muuten matkamme meni ilman minkään sortin ongelmia ja olimmekin perillä paria tuntia ennen pimeän laskeutumista. Matka oli n.140nm ja aikaa kului 27h. Yksi tuttu britti venekkin bongattiin. Käytiin vielä illalla nostamassa rahaa automaatista sisään kirjautumista varten ja ostettiin muutama hedelmä hiacen lavalta. (ei oltu kyllä ihan laillisesti maissa)
Torstai aamuna vaihdettiin hiukan ankkuripaikkaa (kirkkaampaan veteen)
Siirtymisen jälkeen käytiin sitten hoitamassa sisäänkirjaukset ja tullimiehet olivat todella leppoisia. Siitä sitten moikkaamaan britti tuttuja ja saatiinkin heiltä hyviä vinkkejä perämoottorin hankintaan ja vielä kyyti rannalle (ihanaa ei tarvinnut soutaa). Kiersimme kolme paikkaa läpi ja lopputulos oli että palasimme takaisin veneelle uuden YAMAHA 5hp 2-t koneen kanssa. Se oli ainut kone mitä sai suoraan hyllystä, muissa merkeissä oli toimitusaika n.2 viikkoa. Yllätti kyllä että yamaha ei suinkaan ollut edes kallein, tosin ei se ollut halpakaan. Muut vaihtoehdot oli Tohatsu ja Mercury. Paperisota jota kävimme että kone saatiin ostettua  verovapaana, vei hetken aikaa matkojen takia. Välistä piti käydä tullissa hakemassa c 14 lappu ja palata taas liikkeeseen. Tullista onneksi saimme paluukyydin liikkeeseen eräältä virkailijalta kun eivät saaneet meille taksia hommattua. Hienoa palvelua. Sitten kone toimitettiin liikkeestä tulliin (pummittiin samaan kyytiin) ja sieltä meille. Onneksi tulli on ankkurilahtemme rannassa joten moottori saatiin suoraan paikoilleen.
Oli myös hyvä sattuma että vanha mercury vaati 2% bensaa,sillä uuden koneen sisään ajoon sitä tarvitaankin ja sitä oli valmiina sekoitettuna. Koneen kyljestä löytyy myös CE merkintä ja mukana jopa suomenkielinen vaatimustenmukaisuus todistus. Siis jopa luvallista tavaraa Suomeenkin rahdattuna?
Moottorille tehtiin heti kättelyssä rumennus, jotta vorot pysyisi kauempana. Päälle kiskaistiin Jack&Jonesin boxerit joita myös alushousuiksi kutsutaan. Ne meni sopivasti venyttämällä paikoilleen sekä toimivat myös samalla hyvänä aurinkosuojana moottorille, ja mikä tärkeintä saa koneen näyttämään rumalta.
Ensimmäisessä ankkuripaikassamme toimi jopa netti pätkimällä veneestä käsin. Nykyisessä taas saamme kaapattua yhteyden aina ehkä tunnin välein minuutiksi. Se kuitenkin riittää näin s.postin ja blogi teksin lähetyksiin.
Kuvia täältä laittelemme kun paremman netin ääreen istahdamme.
Auringolta täytyy suojautua

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti