keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Hog island ja Carriacou 26.-31.1.2014

Sunnuntai aamuna lähdettiin Prickly baystä kohti Hog islandia.
Matka oli vain pari mailia. Paikka on tunnettu Roger's baarista, ja erityisesti sunnuntait ovat paikan parasta antia. Aamupäivästä sy Owaissan porukka käveli meitä sinne moikkaamaan ja söimmekin herkulliset kalalounaat. Veimme heidät sitten Secretharbouriin kumiveneellä. Matkalla saatiin myös ensikosketus koralleihin. Hieman moottorilla kutiteltiin korallia, onneksi ei edes maaliin naarmuja tullut. Kun palattiin takaisin Hogille olikin Roger's baarin ranta jo täynnä kumiveneitä ja paikallisten paatteja. Live musiikki soi ja se oli hyvää. Siellä mummut ja papat joraili ja lapset uivat. Paikalla oli todella paljon paikallisia ja myös veneilijöitä. Paikalle ei oikeastaan pääse ilman venettä, ja sinne on siis vartavasten tultava. Uskomattoman hieno kokemus.
Maanantaina aamusta kierreltiin hiukan Hogia jalan ja kumiveneellä. Päivällä tuli tylsää ja nostettiin ankkuri ja purjehdittiin st. Georgen edustalle ankkuriin.
Ankkuripaikan pohja oli kuin betonia eikä ankkuri tuntunut purevan millään. Ankkurointi yrityksiä tehtiin varmaan 10 ennenkuin se puri. Myös monilla muilla näytti samat ongelmat olevan.
Tiistai aamuna lähdettiin sitten kohti Carriacouta hieman ennen kahdeksaa. Alkumatka sujui ihan nätisti, mutta viimeiset 20nm olivat koko reissun top 3 surkeimmat purjehdukset listalla. Kovatuuli, iso aallokko, virta ja kaikki nämä tietysti vastaan. Siinä sitten ensin yritettiin kryssiä mutta todettiin homma toivottoman hitaaksi ja laitettiin moottori töihin. Pahimmillaan vauhtimme oli 2kt luokkaa. Kyyti oli todella pomppuisaa ja märkää. Myös aukijääneestä tuuletus venttiilistä saimme vettä sisälle litratolkulla. Perille pääsimme lopulta hieman neljän jälkeen. Tyrrel bayssä on onneksi todella hyvä pohja ankkuroitumiseen ja ankkurimme purikin heti tukevasti pohjaan. Olimme matkan jälkeen sen verran väsyneitä ettei edes kumivenettä jaksettu vesille laskea.
Keskiviikko aamuna herättiin pirteinä ja tiskattiin, pyykättiin. Sitten lähdettiin kohti Hillsboroughia kävellen. Jaksettiin kävellä n. 3/4 osaa matkasta. Meillä ei mitään karttaa tietenkään ollut ja nälkäisinä hyppäsimmekin bussiin. Kaupungilta löydettiinkin herkullinen lounas 10ec$ (alle 3€) hintaan.  Kun olimme saaneet mahat täyteen tutkailtiin paikkoja ja palattiin bussilla takaisin veneelle.
Torstaina herättiin tuttuun tapaan aikaisin. Mikko kävi mastossa tsekkauskäynnillä Jonnun vinssaamana. Vaihdettiin myös isopurjeen rikki mennyt latta.
Aamupäivällä lähdimme pikku kävelyretkelle. Maisemat olivat huikean hienot!
Retken päätteeksi kävimme ostamassa katukojuista vihanneksia. Täällä vihanneksista saa pulittaa enemmän kuin Grenadan pääsaarella. Löysimme myös halvan lounaspaikan, josta nappasimme ruuat mukaan 15ec$ hintaan( per naama). Ostamamme vihannekset maksoivat enemmän kuin ko. lounas! Ateria sisälsi runsaasti haudutettua kalaa, riisiä, salaattia ja vihanneksia.
Huomenna aamulla lähdemme kohti Union islandia. Siellä tarkoitus tavata Calimeran poppoo.

Hog island
Roger's bar
10ec$ lounas
Nää on mun maita nää!!! Carriacou